Türkiye’nin yerli ve milli elektrikli lokomotif serisinin üçüncü üyesi E5003, ilk ticari seferini başarıyla tamamladı. TÜRASAŞ tarafından geliştirilen E5000 serisinin bu yeni üyesi, Eskişehir Hasanbey-Sazılar arasında tarifeli yük treniyle gerçekleştirilen taşımacılık görevinde 617 ton yük taşıdı. 26 vagonla yapılan 125 kilometrelik yolculuk, herhangi bir teknik aksaklık yaşanmadan tamamlandı.
Yerli elektrikli lokomotif E5003 görücüye çıktı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, gelişmeyi kamuoyuyla paylaşarak, Türkiye’nin demiryolu sanayisinde geldiği noktaya dikkat çekti. Bakan, E5003’ün TCDD Taşımacılık Genel Müdürlüğü’ne geçtiğimiz ay teslim edildiğini ve bu süreçte çeşitli güvenlik ve altyapı testlerinden geçirildiğini aktardı. Tüm testlerin başarıyla sonuçlandığı ifade edildi.

E5000 serisi, yalnızca birer ulaşım aracı olmanın ötesinde, Türkiye’nin demiryolu teknolojisinde dışa bağımlılığı azaltma hedefinin bir sonucu olarak görülüyor. Bakan Uraloğlu, bu lokomotiflerin üretimiyle Türkiye’nin artık kendi sistemlerini tasarlayıp üretebilen az sayıda ülke arasında yer aldığını vurguladı. Yerli mühendislik ve teknik bilgi birikiminin her geçen gün daha da güçlendiğini belirtti.
E5000 serisi lokomotifler 5 megavat motor gücüne sahip ve saatte 140 kilometre hıza ulaşabiliyor. TCDD ile yapılan üretim anlaşması kapsamında toplam 95 adet E5000 tipi lokomotifin teslim edilmesi planlanıyor. Bu kapsamda 2025 yılı sonuna kadar 15, 2026 yılı içinde 30 ve 2027 yılı içinde 45 lokomotif üretilecek.
Gerçekleştirilen ilk ticari sefer, projede kaydedilen ilerlemenin yalnızca teknik değil, aynı zamanda stratejik ve ekonomik anlamda da önemli sonuçlar doğurabileceğini gösteriyor. Türkiye’nin demiryolu ulaşımında kendi mühendislik çözümleriyle yol alması, uzun vadede sektörel bağımsızlık açısından kritik bir adım olarak değerlendiriliyor.